„Doktor Landroverista“ Petr Martinov: Užívat si každý den

Patří k těm typům lidí, jejichž koutky úst naznačují permanentní úsměv. MUDr. Petr Martinov je zkrátka vřelý a až nakažlivě pozitivní chlap, jehož (ne)nabídnutému tykání při vítání ve dveřích jeho domku na sjezdovce v Peci nešlo odolat. Na papíře přesto zůstaneme u patřičnějšího vykání. Majitel několika zdravotnických zařízení, lyžařských vleků a čtyř vozů z dílny Jaguar a Land Rover si užívá čerstvého důchodu, byť stále aktivně ordinuje. Lyžuje, po Krkonoších jezdí na horském kole, nově objevuje golf nebo si zajede do Albionu jen tak na kafe. Nadšený fanoušek „aut s duší“ a stejně takový zákazník našeho dealerství.

Jak se z kluka z hor stane pan doktor?

Děda a táta byli cukráři. Kdyby byla normální doba, taky bych byl cukrář, ale protože nám komunisti všechno sebrali, hledal jsem východisko a vyšla mi medicína. Jako syn živnostníka jsem měl sice problém se tam dostat, ale podařilo se.

Vím ale, že to nebylo úplně jednoduché…

Napoprvé mě nevzali, tak jsem šel dělat jadernou fyziku do Prahy, abych nemusel na vojnu. K tomu jsem začal dělat vrcholově lehkou atletiku, závodil jsem za klub Slavia VŠ Praha. A ještě jsem docházel na Ježkovu konzervatoř, kde jsem dělal klavír. Po roce přišly znovu přijímačky na medicínu a znovu mě nevzali. Tak jsem se naštval, vzal jsem všechny materiály, olympiády a maturitní vysvědčení, objednal jsem se u pana děkana a rozjel jsem se za ním. Byl to boží člověk. Řekl mi, že potřebuju mít dělnický původ. Ať si ho pořídím a že mě za rok vezme do školy.

Jak se pořizuje dělnický původ?

Vzal telefon, zavolal do nemocnice, že tam posílá kluka a aby mě zaměstnali jako zřízence. Zaměstnali mě na neurochirurgii. A skutečně mě po roce vzali na medicínu. Uplynulo šest let, odpromoval jsem a automaticky jsem chtěl jít dělat neurochirurgii. Seděl tam kádrovák a říkal: Dobrý den, soudruhu doktore. Víte, u nás je zvykem, že naši absolventi bývají alespoň kandidáti KSČ. To jsem nemohl udělat, to by mě táta zabil. Tak jsem poděkoval a zabouchl za sebou dveře.

Co bylo pak?

Vrátil jsem se na hory a hledal jsem obor, který by se dal dělat na nejvyšší úrovni. V té době bylo v Trutnově špičkové onkologické pracoviště, které mělo osvíceného primáře. Pracoval v Británii, přivezl metody, nakoupil ozařovače. A tam jsem zůstal 30 let. Pan primář si otevřel soukromou praxi a já jsem ji po něm převzal. Dnes je to už 8 let, co vlastním a provozuju onkologické centrum se specializací na rakovinu prsu. A po spoustě peripetií, práce i peněz se nám podařilo založit Mamma centrum v Trutnově. U žen děláme prevenci a každý rok objevíme jen v našem okrese 100 nových nádorů prsu. A přes 90 % žen je vyléčených. Proto se věnujeme prevenci. S manželkou vlastníme ještě neurologickou ordinaci.

Líbí se mi, s jakým nadšením o své práci mluvíte.

Protože je to milá, příjemná práce, kde jsou vidět dobré výsledky a je patrný vděk žen, které se vyléčily. Začínal jsem vlastně od nuly, všechno jsme si udělali sami a mě fakt těší, že se nám podařilo otevřít dobrá pracoviště. Děláme celou onkologii, kompletní preventivní vyšetření. Máme i speciální digitální dermatoskop s umělou inteligencí a vyšetřujeme mateřská znaménka. A provádíme i léčbu vysokodávkovaným vitaminem C.

To je teď hodně skloňované téma. K čemu slouží?

V gramových dávkách je to dobré na povzbuzení imunity. V dávkách desítek gramů a víc umí dokonce působit na rakovinu. To je zajímavé… Bohužel to neproplácí pojišťovna.

Počítám, že nestačí spolykat patnáct 1000mg tablet šumivého vitaminu C?

Kdepak, ústy to nejde. To musí přijít přímo do žíly. I kdyby člověk snědl 100 tablet, je to úplně jedno. Jsou to jen vyhozené peníze. Vstřebají se řádově stovky miligramů, maximálně 500 mg, všechno ostatní jde ledvinami pryč. Lidi se o sebe čím dál víc starají, a protože vitamin C funguje i jako prevence, mají o to zájem.

Jaká jiná prevence vůči rakovině existuje?

Zdravý rozum a životní styl. Vznik rakoviny je multifaktoriální. Působí genetika, stravovací návyky, stres, životospráva, náhoda, a když se ty faktory potkají, máte smůlu. Podle mě je jeden z nejvíce vyvolávajících faktorů stres. A pak jsou samozřejmě některé typy rakoviny přímo úměrné tomu, jak se sebou zacházíme. Třeba vztah rakoviny plic a kouření. Jednoznačně prokázáno. Nebo kouření s tvrdým alkoholem – tak vzniká rakovina dutiny ústní.

S covidem přišel najednou boom vitaminu D, o kterém většina populace ještě před dvěma lety moc nevěděla.

To je taky správné. Většina populace má jeho hladinu nižší, což je chyba. My u nemocných pacientů vždycky zjišťujeme jeho hodnotu a doplňujeme ho kapkami, aby se to ustálilo.

Tablety a kapky jasně. Jak je to s chytáním vitaminu D sluněním? Jaký je názor onkologa na nadměrné opalování?

Je to jako se vším. Přiměřeně. Jídlo, alkohol, pohyb, slunce. Všechno – ale přiměřeně. Nic nepřehánět, to je nejlepší recept na život.

Co je konkrétně s opalováním špatně?

Několik věcí. První jarní spálení je nejhorší. Každé spálení je špatné, jelikož kůže má svoji paměť, a spálení si pamatuje. Ale každý má jiný typ kůže. Sluníčko je přiměřeně zdravé, ale ne přes poledne, ne přímé. Zkrátka takové to naše normální „hoďku ráno, hoďku odpoledne“, ale ne někde v tropech… Je to pozitivní právě kvůli vitaminu D a kvůli kostem, proti osteoporóze. A kvůli psychice. Slunce nám dělá strašně dobře. Vždyť to víte sám. (smích)

Děti mazat?

Mazat padesátkou. Určitě. Teď jsou tak dobré krémy, že by se vlastně děti neměly spálit. A to je základ.

Dočetl jsem se, že u melanomů je za posledních 10 let dvojnásobný nárůst. Čím to je?

Jo, to, kdybych věděl, tak dostanu Nobelovku. Velký výskyt je třeba u skandinávských národů. Například Norové si berou jednou za dva roky dva měsíce dovolené. Přijedou na jih k moři a tam se na dva měsíce vyvalí... Celý rok je kůže zahalená – a pak tohle. Tam je ten výskyt veliký. Proto radím lidem, že kdo k tomu má dispozici, rozhodně by si měl jednou za rok zajít na vyšetření.

Co děláte pro prevenci vy? Jak žijete?

Dělal jsem atletiku a amatérsky jsem lyžoval, což je moje celoživotní vášeň. Teď nejezdily vleky, takže jsem přidal skialpy a samozřejmě horské kolo, i když já už elektro. A taky objevuju golf. Jedna parta kamarádů mi dala k narozeninám bag a hole a druhá parta voucher na Slovensko. Tak jsem si tam byl teď dělat zelenou kartu. A bylo to hrozně příjemné. Úžasná lokalita, 18jamkový golfový resort, borovicový háj na písečných dunách, spousta jezírek. Krásné. Jsem rád, že jsem s tím začal. Až se nebudu moct hýbat, tak mi zůstane golf. (smích)

Vím, že vlastníte i několik vleků. Jak k tomu došlo?

Vždycky jsem miloval lyžování, a když se narodila dcera, začal jsem ji ve čtyřech letech trénovat. A platil jsem a platil – a najednou jsem zjistil, že nemám peníze. Sloužil jsem jako mourovatej, a neměl jsem na to peníze?! Řekla jsem si – postavím vlek. A tak jsme se společníky postavili jeden vlek, pak druhý, třetí, pátý... A ve finále jsme vybudovali lyžařský areál v Mladých Bukách, pak jsme postavili tři vleky tady v Peci pod Sněžkou, potom lyžařský areál v Dolním Dvoře i v Černém Dole. Byl to vývoj. Pak jsme to prodali a momentálně vlastním sám v Peci tři vleky a ten menší dětský areál v Dolním Dvoře.

Trénovat jste ale nepřestal a dcera slavila úspěchy.

Byla dlouholetou členkou sjezdařského A týmu reprezentace, stala se několikanásobnou mistryní republiky, je akademickou mistryní světa, bodovala v evropských pohárech, jela i pár svěťáků, vyhrála nějaké závody jihoamerického poháru. Ale to z platu lékaře nešlo financovat. Provedl jsem ji tím sportovním životem až do zranění, po kterém skončila. A mně to zůstalo jako vášeň a koníček. Lyžuju denně, proto bydlím na sjezdovce. Lyžáky si nazouvám v kuchyni. (smích)

Stále aktivně ordinujete?

Jo. Dělám sice na zkrácený úvazek, dva tři dny v týdnu. To víte, jsem 57. ročník, už jsem v důchodu. Kromě toho se starám o ty vleky. Není to takový moloch jako kdysi, ale i tak je to nějaká údržba.

Jste fanda do aut, ale cesta k nám do Albionu vám chvíli trvala…

Jsem celoživotní fanda do aut. Snad 25 let jsem neměl jiné auto než Jeep nebo Dodge. Krásný, jenže už jsou starý. A nový Jeep není. Tak jsem začal pátrat. Vyzkoušel jsem snad všechna SUV těch největších značek. Až mi zeť od vás přivezl na vyzkoušení Range Rover Velar. Jakoby silniční auto, ale přitom vyjede všude. Tady jsem ho zvedl a vyjel bez problémů nahoru na sjezdovku. Vždycky říkám, že německá auta jsou pro lidi bez fantazie, a já chci, aby měla duši. Přál jsem si, aby portfolio značky bylo širší, aby měly i manželka s dcerou vůz od stejné značky. A co je nejhlavnější… auto si kupuju podle lidí. Když tam bude debil, tak si ho prostě nekoupím. Měl jsem zkušenost i z konkurenčního dealerství, kde jsem po třech minutách zjistil, že o daném autě vím víc než prodejce. Strašné...

U nás je všechno v pořádku?

V Albionu jsou prodejci moc fajn, pohodoví kluci, kteří o autech hodně vědí. Mám prostě rád, když je v dealerství pohoda, a já tam jezdím jako domů. Manželka má od vás Jaguar E-Pace a je nadšená, sedla do něj – a nádhera, i v zimě se choval krásně. A pro dceru, ta ještě studuje, mi Lukáš Pajer (náš prodejce – pozn. redakce) sehnal přes vaše kluky z bazaru asi dvouleté Disco Sport. Už chci u téhle značky zůstat.

A se servisem jste spokojený?

Naprosto. Je to nádherné a baví mě to. Lidi mě u vás baví. Na servisu mi poskytnou vždy přesně to, co potřebuju, a ještě mi celé auto vyleští. Parádní. A byť jsem dostal pár varování, musím říct, že všechna čtyři auta, co od vás mám, fungují bez problémů. Já kolikrát jedu okolo a zajedu si k vám dát jenom kafe. Baví mě i ta hrdost na značku. Když mám Land Rover, tak je nejlepší na světě. Každá liška prostě chválí svůj ocas. A tak by to mělo být!

Jezdil jste k nám ještě na původní adresu. Co říkáte na nový showroom a zázemí?

Už starý barák mi proti konkurenci připadal úžasný. Říkal jsem si, co může být lepšího. Pak jsem jel poprvé K Chotobuzi 333, už z dálky koukám, říkám, to není možný, kdo v dnešní době postaví takový barák. To muselo stát raketu! A pak mě dostala ta servisní dílna. Jak tam přijdete… U vás jsou i fajn holky na recepci, to mám rád. A pak projdete showroomem až k prosklené stěně na servis a koukáte se dolů – dokonalé. Tak si to představuju. To si i rád připlatím za servis. (smích)

Zmiňoval jste i bazar. Co na něj říkáte?

Michal (náš vedoucí prodeje ojetých vozů – pozn. redakce) se zákazníkům skvěle věnuje, je moc fajn. Když k vám přijedu, zastavím se i za ním v patře. Takže barák je nádherný, musím pány majitele pochválit.

Jaké máte plány na důchod?

Zůstat dlouho mobilní, zlepšovat se v golfu a lyžovat do stovky. (smích) Sranda byla, když jsem kupoval Velara. Byl jsem za svým ekonomem. Říkal jsem mu – co myslíš, není to drahý? A on mi řekl – kolik si myslíš, že si ještě v životě koupíš nových aut?! Zamyslel jsem se – no jo, aby to nebylo poslední. (smích) Někomu auta neříkají nic, ale mně prostě hodně.

A ještě bych si přál, abychom byli všichni, i děti a vnoučata, zdraví. Rodinný život nám funguje, jsme tady spokojení. Chtěl bych na horách zestárnout a umřít. Nestavím si vzdušné zámky. Kolik mi je. 64? Tak ještě abych mohl 20 let jezdit do Albion Cars na kafe. (smích) Mé krédo zní – užívat si každý den a nekazit si život blbostmi.

Text: Aleš Wallcon, Foto: Daniel Martinek

Další novinky

Nový Defender posouvá luxusní dobrodružství do nových výšin

Nový Defender posouvá luxusní dobrodružství do nových výšin

Defender díky řadě vylepšení napříč celou modelovou řadou posouvá luxusní dobrodružství na novou úroveň. Uvedení nové 110 Sedona Edition a zjednodušených stupňů výbavy pak usnadňuje výběr dokonalého Defenderu.

Zjistit více
Nový elektrický Range Rover: Testován tak, aby byl lídrem

Nový elektrický Range Rover: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric se stane lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami na světě. Čistě elektrický pohon je aktuálně testován v extrémních teplotách od -40 °C za polárním kruhem po +50 °C v rozpálených pouštích Blízkého východu.

Zjistit více
Výkon brzd Range Roveru Sport SV nastavuje nové standardy

Výkon brzd Range Roveru Sport SV nastavuje nové standardy

Moderní luxusní výkonná vlajková loď Range Roveru, Range Rover Sport SV MHEV, poháněná zážehovým V8 Twin Turbo s výkonem 635 koní, nedávno prokázala výkon a odolnost svého volitelného karbon-keramického brzdového systému. Absolvovala totiž dva týdny ježdění na okruhu Algarve International Circuit s jedinou sadou brzdových kotoučů a destiček.

Zjistit více
Land Rover představil Range Rover Sport v nové výbavě Stealth Pack

Land Rover představil Range Rover Sport v nové výbavě Stealth Pack

U nového Range Roveru Sport s volitelnou výbavou Stealth Pack se nepřehlédnutelně projevuje viscerální sportovní výkon tohoto modelu. Pečlivě propracovaný design podtrhuje decentní exteriér s propracovaným prémiovým metalickým lakem Carpathian Grey se saténovou ochrannou vrstvou. Ta kontrastuje s rozšířeným černým paketem, který zahrnuje výdechy na kapotě, nápisy, spodní přední a zadní nárazníky a boční prahy v lesklé barvě Narvik Black.

Zjistit více
Land Rover představuje nový vysoce výkonný Defender OCTA

Land Rover představuje nový vysoce výkonný Defender OCTA

Britská dobrodružná značka Defender v roce 2024 představí nového vysoce výkonného hrdinu do každého terénu: Nový Defender OCTA. Nová vlajková loď Defenderu bude zatím nejodolnější, nejschopnější a nejluxusnější verze v nabídce a vytyčí pro Defender nové teritorium.

Zjistit více
VIDEO: Hynek Čermák a limitka Defender Works V8 Trophy II

VIDEO: Hynek Čermák a limitka Defender Works V8 Trophy II

Herec a náš ambasador Hynek Čermák se k nám přijel podívat na jediný kus Defenderu Works V8 Trophy II v Česku a trochu si auto při té příležitosti prolezl a okomentoval ho. Nemohli jsme si tuhle příležitost nechat ujít a natočili jsme o autě s Hynkem video.

Zjistit více
Land Rover zahajuje testování nového prototypu elektrického Range Roveru

Land Rover zahajuje testování nového prototypu elektrického Range Roveru

Společnost Jaguar Land Rover otevřela pořadník pro svůj netrpělivě očekávaný elektrický model Range Rover, a to ještě před oficiálním spuštěním objednávek pro zákazníky.

Zjistit více
Beduíni, lovci i lord se svým sluhou: Slavnostně jsme otevřeli Albion Cars Brno

Beduíni, lovci i lord se svým sluhou: Slavnostně jsme otevřeli Albion Cars Brno

Značka Land Rover má na jižní Moravě nové reprezentativní sídlo v podobě showroomu Albion Cars na Heršpické ulici v Brně. Zcela nový autosalon se řadí mezi ty nejmodernější v Evropě a jeho slavnostní otevření na konci listopadu bylo výjimečnou podívanou.

Zjistit více
Továrna JLR v Nitře slaví páté výročí a potvrzuje elektrickou budoucnost

Továrna JLR v Nitře slaví páté výročí a potvrzuje elektrickou budoucnost

Společnost Jaguar Land Rover potvrdila, že její nejmodernější závod v Nitře na Slovensku bude vyrábět elektromobily v rámci strategie Reimagine. Automobilka počítá s uvedením devíti nových elektromobilů na trh do roku 2030.

Zjistit více
Land Rover nově nabízí pětiletou záruku na všechny nové modely Range Rover, Defender a Discovery

Land Rover nově nabízí pětiletou záruku na všechny nové modely Range Rover, Defender a Discovery

Zavedení prodloužené pětileté záruky od začátku září na všechny modely Range Rover, Defender a Discovery je důležitým krokem vedoucím ke zlepšení služeb poskytovaných zákazníkům automobilky Jaguar Land Rover během jejich vlastnictví.

Zjistit více
Rangeroverista Roman Holý: Zpátečka je klíč

Rangeroverista Roman Holý: Zpátečka je klíč

Král funku, milovník punku. A taky Prince. Táta, sběratel, hudební skladatel, zpěvák, frontman, producent a přemýšlivý chlapík s vášní pro život. Šumavský patriot, který osciluje mezi několika kapelami, projekty i hudebními styly. A užívá si to. Stejně jako přátel a lidí kolem sebe. Mluví rozvážně a věci umí pojmenovat, i když mnohdy s nadsázkou, obvykle trefně a nekompromisně. Jinak ale kolem jeho "afra" svítí aura spokojenosti a vděku za to, že už desítky let může dělat jen to, co ho baví.

Zjistit více
Očima prodejkyně Petry Špičkové: Range Rover a jeho luxus a zpracování

Očima prodejkyně Petry Špičkové: Range Rover a jeho luxus a zpracování

S jedním z nejluxusnějších off-roadů světa v reálu pravděpodobně nevyužijete schopnost překonat téměř metr hluboký brod. A dost možná s ním málokdy vyrazíte zdolávat blátivý terén, skály, písek. Ale o to v případě tohoto majestátního elegána asi ani nejde. Jde o to ho mít!

Zjistit více
Nový Range Rover Evoque: upravený design a sofistikované systémy

Nový Range Rover Evoque: upravený design a sofistikované systémy

Nový Range Rover Evoque má propracovaný a sofistikovaný design, který nyní inženýři obohatili o nejnovější systémy a luxusní materiály.

Zjistit více
Discovery Sport pro rok 2024: Luxusní interiér, větší všestrannost a nejmodernější systémy

Discovery Sport pro rok 2024: Luxusní interiér, větší všestrannost a nejmodernější systémy

Land Rover Discovery Sport je všestranný vůz s až sedmimístnou konfigurací interiéru, který se perfektně hodí například pro aktivní rodiny. V propracovaném a dramaticky vyhlížejícím interiéru mohou cestující využívat nejnovější informační a zábavní systém Pivi Pro na elegantním dotykovém displeji. Ten je vyroben z jednoho kusu lehce prohnutého skla. Taktéž mají k dispozici praktické úložné prostory, konfiguraci sedadel a systémy komfortní výbavy.

Zjistit více
Bahenní lázně na Sklence: Ani nepřízeň počasí letošní Off-Road Day nezkazila

Bahenní lázně na Sklence: Ani nepřízeň počasí letošní Off-Road Day nezkazila

Ve středu 7. června proběhl v terénním areálu Sklenka nedaleko našeho čestlického dealerství další ročník Albion Cars Off-Road Day. Předchozí tři dny před akcí poměrně vydatně pršelo, a to se podepsalo na stavu trati, která tak byla narozdíl od loňska mokrá a bahnitá. Ani to ale neodradilo naše klienty od testovacích jízd.

Zjistit více