Tým Defender Rally představil zcela nový Defender Dakar D7X-R, tovární vůz pro mistrovství světa v dálkových soutěžích (W2RC) 2026. Stalo se tak před jeho ostrým debutem v lednové Rallye Dakar – nejnáročnější cross coutry soutěži světa.
Tým talentovaných jezdců a navigátorů se v Defenderu Dakar D7X-R vydá na epické dobrodružství, kde tři posádky během dvou týdnů čeká více než 80 hodin závodění a ujedou přibližně 5000 km měřených úseků etap. Legendy Dakaru Stéphane Peterhansel a Mika Metge, Rokas Baciuška a Oriol Vidal a Sara Price se Seanem Berrimanem budou podporováni zkušeným týmem mechaniků a inženýrů pod vedením nově jmenovaného šéfa týmu Iana Jamese.
Všechny Defendery Dakar D7X-R byly vyrobeny na montážní lince v nejmodernějším výrobním závodě Defenderu v Nitře na Slovensku a splňují technické předpisy, které stanoví, že karoserie soutěžního vozu nesmí být proti sériovému vozu nijak upravena.
Regule FIA pro novou kategorii Stock, která bude uvedena v roce 2026, určují, co je v porovnání se sériovým vozem zakázáno měnit, a rovněž co a jak lze upravovat. Defender Dakar D7X-R má stejnou robustní karoserii D7x, převodovku a pohonné ústrojí jako Defender OCTA, historicky nejvýkonnější sériově vyráběný Defender. Defender Dakar D7X-R bude poháněn stejným, dvěma turbodmychadly přeplňovaným V8 o objemu 4,4 litru jako OCTA. I zde se jedná o další prvek, který nelze upravovat – a bude spalovat pokročilé udržitelné palivo v souladu s tím, jak je definováno technickými předpisy FIA.
Defender Dakar D7X-R bude závodit v barevném provedení inspirovaném tóny a texturami pouště. Zcela nový design Geopalette je inspirován vyprahlou krajinou, která je pro Dakar charakteristická. Kombinuje odstíny písku, kamene a země s nádechem aqua, čerpaným ze vzácných pouštních vod, které přinášejí kontrast a jas.
„Defender Dakar D7X-R je nejodolnější Defender, jaký byl kdy vyroben. Má stejnou základní architekturu a siluetu jako Defender OCTA, ale byl vyvinut pro dobrodružství nejnáročnější off-road soutěže. Dakar posouvá vše na hranici možností a účast v dálkové soutěži tohoto rozsahu autenticky předvede schopnosti a odolnost Defenderu v nejextrémnějších a nejnáročnějších podmínkách planety,“ řekl Mark Cameron, generální ředitel značky Defender.
Předpisy kategorie Stock omezují změny klíčových prvků Defenderu OCTA, přesto Defender Rally provedl na soutěžním voze řadu úprav, které jsou navrženy pro extrémní výzvy, jež Dakar a následující podniky W2RC přináší.
Defender Dakar D7X-R má stejnou karoserii jako Defender 110, ale je vybaven speciálně vyrobenou palivovou nádrží o obejmu 550 litrů zabudovanou v zadní části vozu a připravenou na dlouhé off-road etapy – loni nejdelší z nich měřila přes 800 km. Posádku chrání speciální závodní bezpečnostní rám.
Aby Defender Dakar D7X-R zvládl nároky pouště, je pro lepší průchodnost terénem vybaven 35“ pneumatikami, o 60 mm zvětšeným rozchodem kol a větší světlou výškou.
Karoserie byla v přední a zadní části upravena tak, že si D7X-R zachoval DNA designu verze OCTA a zároveň byly zvětšeny nájezdové úhly. Rozšíření podběhů kol Defenderu OCTA je u D7X-R výraznější, aby se přizpůsobily širšímu rozchodu a poskytly ještě odhodlanější postoj. Panely dveří byly zkráceny a zvětšené prahy odpovídají širší ochraně spodku vozu odolné proti extrémním nárazům, které jsou během soutěže očekávány.
Zavěšení si zachovává princip kinematiky sériového Defenderu OCTA a bylo vylepšeno závodním systémem tlumení s jedním tlumičem vpředu a dvojicí paralelně umístěných tlumičů vzadu. Systém tlumení byl vyvíjen a vyzkoušen při testech týmu Defender Rally a zlepšuje schopnosti v nejextrémnějších podmínkách a zvládá extra hmotnost pětsetpadesátilitrové nádrže plné paliva. Partnerství navazuje na stávající vztah se značkou Defender, jejíž sériové vozy jsou rovněž vybaveny tlumiči Bilstein. Německá společnost rozšiřuje řady již existujícího portfolia špičkových partnerů týmu Defender Rally, mezi něž patří Castrol a společnosti Shackleton a Alpinestars.
Zatímco sériový V8 z Defenderu OCTA zůstal mechanicky beze změn (ačkoli restriktor sání vzduchu omezí výkon v souladu s předpisy FIA pro kategorii Stock), systém chlazení byl posílen tak, aby zvládl extrémní teploty v poušti. Chlazení bylo zlepšeno zvětšením čelní plochy a optimalizací proudění vzduchu skrz mřížku, jeden velký chladič nahradil trojici chladičů, které byste našli v sériových vozech. Proudění vzduchu skrz chladič je podporováno čtyřmi 12V ventilátory, které zajišťují chlazení v nízkých rychlostech. Chlazení dále napomáhá úprava kapoty a aby bylo zamezeno vnikání písku do vstupů vzduchu, byl přidán částicový filtr. Na střeše pak přibyla světelná rampa a přívod vzduchu do kabiny vozu.
Defender Dakar D7X-R je vybaven stejnou osmistupňovou samočinnou převodovkou jako sériový Defender OCTA, ale má kratší stálý převod, který lépe vyhovuje podmínkám typickým pro dálkové soutěže a maximalizuje točivý moment motoru v nízkých otáčkách. Defender Dakar D7X-R je také vybaven na míru pro soutěže navrženým systémem brzd s ventilovanými kotouči a se šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu.
Elektronika D7X-R je řízena jedinou závodní řídicí jednotkou, která maximalizuje odolnost v náročných podmínkách soutěže díky použití pro závody vlastními silami vyvinutých speciálních nastavení. Tým Defender Rally vyvinul i nový Flight Mode, který pomáhá zvládat četné skoky v pouštních dunách. Aby Flight Mode zajistil hladké přistání a chránil pohonné ústrojí, automaticky upravuje přenos točivého momentu z motoru na kola kdykoli se D7X-R vznese do vzduchu.
Uvnitř vozu se nachází navigační systém splňující předpisy FIA, head-up displej pro pilota, který zobrazuje rychlost a směr jízdy, a závodní digitální přístrojový štít, jenž si jezdec může nastavit podle svých potřeb. Uspořádání kabiny a předpisy FIA splňující sedadla se šestibodovými bezpečnostními pásy jsou přizpůsobeny každému jednotlivému jezdci, aby byl během dlouhých dnů za volantem zajištěn maximální komfort.
Posádka má uvnitř vozu osm litrů vody, tři rezervní kola – uložená na místě zadních sedadel a připevněná k novému bezpečnostnímu rámu – sadu nářadí, stlačený vzduch a nezbytné náhradní díly. Dvojice integrovaných hydraulických zvedáků je schopna zvednout kteroukoli stranu vozu.
„Víme, že Dakar představuje jednu z nejtěžších výzev v motorsportu – ale právě proto se ho účastníme. Po intenzivním testovacím programu je tým připraven na dobrodružství, které ho čeká, a Defender Dakar D7X-R byl postaven tak, aby ho zvládl. S prvotřídními partnery a jedněmi z nejlepších posádek planety v dálkových soutěží do toho dáme vše,“ řekl Ian James, šéf týmu Defender Rally.
Defender Rally již s prototypem Defender Dakar D7X-R absolvoval v terénu více než 6000 testovacích kilometrů a tým je nyní připraven na svou první výzvu, Rallye Dakar 2026, která v Saúdské Arábii startuje 3. ledna.
Nabízíme prohlídku vozu pomocí moderních technologií na dálku z bezpečí Vašeho domova.
Pro domluvu přesného termínu Vás bude v
nejbližší době kontaktovat náš prodejce.
Tato webová stránka používá cookies
Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na
Podmínky pro používání internetových stránek.